Meditatia si pericolele ei

Meditatia devine din ce in ce o parte integranta din vietile multora dintre noi. Aici, pe blogul simplu zen, inca de la inceput, am prezentat sub diferite forme beneficiile meditatiei. Si ele sunt multiple.

Un lucru pe care inca nu l-am facut pana acum  este acela de a se intreba daca nu cumva meditatia poate fi periculoasa si avea efecte secundare.

E foarte usor sa cadem in plasa laudatului meditatiei. Toti cei care mediteaza sau au incercat déjà sa mediteze, sunt de acord ca meditatia diminueaza stresul, ne ajuta sa trecem peste perioade dureroase, ne ajuta sa dormim mai bine…

In acelasi timp, e important sa recunoastem ca uneori meditatia poate sa prezinte anumite riscuri, mai ales pentru cei care sunt la inceput de drum. Exista numeroase tipuri de meditatie, unele mai usoare altele mai dificile ; unele mai simple altele mai complicate… Unii autori merg chiar pana a cataloga unele tipuri de meditatie ca fiind gresite, evident insistand asupra faptului ca ale lor sunt cele potrivite… Intr-adevar , uneori, dupa o anumita perioada anumiti practicanti realizeaza ca ceea ce practica nu li se potriveste pentru tot felul de motive. Partea buna este ca exista alte tipuri mai usoare si mai potrivite si nu ar trebui sa ne retinem din a incerca noi metode.

Din punctul meu de vedere, bazat pe experienta proprie, cele mai periculoase efecte ale meditatiei sunt cele legate de propriile emotii.

Cand incepi sa meditezi si iti iei acel timp de liniste pentru a fi cu tine insuti, experimentezi o interactiune profunda cu tine insuti. Asta inseamna ca la un moment dat te vei trezi fata in fata cu acele emotii pe care, constient sau nu, la un moment dat le-ai suprimat, le-ai ingropat in adancul mintii tale. Meditatia poate declansa valuri de frustrari, va scoate le iveala frici de demult si gelozii inabusite, care au stat ascunse pana atunci. Acest lucru te poate bulversa pentru o perioada mai lunga sau mai scurta si iti poate afecta relatiile cu cei din jur. Situatia in sine e benefica si sanatoasa, pe termen lung insa, cand esti la inceput de drum si abia incepi sa te obisnuiesti cu meditatia, e posibil sa te sperii si sa renunti sub presiunea emotiilor pe care nu le poti controla in acele momente.

Trebuie inteles ca meditatia este un exercitiu de lunga durata, un fel de calatorie al carei singur scop este descoperierea propriei persoane, moment cu moment, clipa de clipa… Meditatia nu este o terapie, si nu inlocuieste o terapie. Daca ai inceput sa meditezi crezand ca iti vei rezolva singur toate conflictele interioare ar trebui sa incepi sa cauti un adevarat terapeut. Meditatia te poate ajuta in timpul acesteia, dar nu poate inlocui terapia.

Daca meditezi si la un moment dat te simti depasit de emotii si de tot ce vine din interior, trebuie sa-ti pastrezi capacitatea de a te opri si de te distanta pe moment de acele sentimente si senzatii.

Un alt periocol relativ datorat meditatiei este detasarea. Cunosc mai multe cazuri in care practicantii au ajuns la extreme, separandu-se de partenerii de viata, de proprii copii si de familii fiindca nu se mai simteau legati de acestia in nici un fel.

Meditatia poate, in anumite cazuri, sa duca la construirea de ziduri intre noi si ceilalti in incercarea de a ne detasa, de a face un pas inapoi in fata oricarei situatii sau eveniment pentru a intelege ca nu e decat un eveniment trecator si a intelege sau accepta ca acea situatie, stare, nu va dura pentru totdeauna. Aceasta calitate a detasarii este importanta pentru ca ne ajuta sa nu caram pe umeri in permanenta toate dramele vietii noastre.

Cu toate astea, detasarea nu inseamna ignorarea celorlalti, evitarea sau reprimarea a ceea ce se intampla in viata nostra. Din contra, aceasta ar trebui sa ne ajute sa acceptam evenimentele asa cum sunt, fara a le lasa se ne afecteze. In timp ar trebui sa ne permita sa traim mai atenti si mai apropiati de cei din jur si sa ne bucuram de ei , nicidecum sa ne separam si sa ne inchidem in propria celula de inchisoare…

Detasarea ar trebui sa ne schimbe relatia cu noi insine  in sensul de a ne ajuta sa luam decizii mai constiente, de a ne apropia si de a-i accepta pe ceilalti asa cum sunt ; de a accepta evenimentele asa cum sunt si de a se accepta pe sine insusi , cu calitatile si defectele pe care le avem cu totii.

Anunțuri