Gandurile, ce facem cu ele?

Cateodata am impresia  ca mintea nu face decat sa rumege tot ce se intampla in jur si sa creeze stari de ingrijorare inutile. Acum vrei ceva, in cateva minute esti frustrat de cu totul altceva; vezi cu coada ochiului ceva care iti aminteste un lucru care te-a enervat in trecut si devii imediat morocanos si nervos…  Sirul parca nu se opreste niciodata.

Cum sa mai fii fericit cand traiesti in permanenta astfel de stari ?

Ar fi bine sa avem o modalitate de a ne scoate din cand in cand din starile astea negative si care sa ne ajute mintea sa se descurce mai bine si se pare ca si exista una care dupa cum spun cercetatorii, chiar functioneaza : Mindfulness, sau dupa cum o botezasera  profii mei de psihologie acum 20 de ani – atentia dirijata.

Despre cum functioneaza atentia dirijata sau cum sa o aplicam in viata de zi cu zi, au fost  scrise nenumarate carti si articole, iar internetul e plin de exemple mai bune sau mai putin bune. In articolul de azi, nu mi-am propus sa-i explorez toate fatetele ci doar sa dau cateva sugestii simple care sa ne ajute cat de cat sa ne calmam mintea si sa reusim sa traim o viata cat mai aproape de normal.

Supravegheza-ti mintea pe o durata de 5 minute

Tot timpul mintea sa plimba de la una la alta  ca o maimuta beata, cum spunea un prof de-al meu de antropologie. Si daca te-ai mai si trezit cu capsa pusa si esti morocanos, totul pare foarte important si serios.

Te gandesti le ceva si imediat devii ingrijorat de parca ar fi cea mai serioasa problema din viata ta. Nu dureaza decat cateva clipe si, hop, alta problema, care devine indata cea mai serioasa problema…si tot asa se invart toate ca pe roate.

Daca am reusi sa ne uitam din exterior, detasati, la mintea noastra si am vedea cum sarim de la una la alta si cum luam totul atat de in serios, probabil ca am rade de noi si am crede ca suntem nebuni de legat.

Din pacate e un proces destul de normal. Conform un studiu de la Harward, 47% din timpul pe care-l petrecem trezi, ne gandim la altceva decat la ceea ce facem in momentele respective. 47% !!! Se pare, conform aceluiasi studiu, ca cu cat mintea e mai ingrijorata si cu cat ne interogam mai mult asupra a tot ce misca in jurul nostru, cu atat suntem mai nefericiti.

Deci supravegheaza-ti mintea si aminteste-ti ca, dupa cum spunea Daniel Kahneman        (premiul Nobel pentru psihologie): „Nimic in viata nu e atat de important cum crezi in momentul  in care te gandesti la el.”

Nu esti una cu gandurile tale.

Pare oarecum contrar doctrinei buddhiste care spune ca „suntem ceea ce gandim ca suntem.” De fapt, daca nu suntem atenti le ceea ce gandim, vom ajunge destul de repede  sa ne identificam cu gandurile noastre si sa credem ca asta suntem.

Daca nu suntem atenti, riscam sa ne pierdem intr-o lume in care nimic nu este real. Traim intr-o lume creata din gandurile nostre si ajungem incet incet sa nu mai intelegem ce se intampla in jurul nostru.

Trebuie sa intelegem sau sa recunoastem ca de fapt un gand nu e decat un gand. O creatie a mintii nostre si nimic mai mult. In loc sa spui si sa crezi ca esti o persoana tot timpul suparata si morocanoasa si sa crezi ca de fapt asa esti tu, mai degraba ar trebui sa recunosti ca poate esti doar obosit sau stresat pentru o perioada.

Cu cat faci acest exercitiu mai des cu atat vei realiza ca multe lucruri nu exista decat in mintea ta si ca de fapt nu esti deloc asa cum credeai ca esti in momentul in care te  lasasesi coplesit de acele ganduri.

Recunoaste-ti gandurile, fricile, ingrijorarile si frustrarile ca fiind doar ceea ce sunt – niste ganduri. Nu asta esti tu. Gandurile nu sunt decat ganduri si nimic mai mult.

Identifica-ti gandurile si trairile.

Acum ca ai inteles ca gandurile si trairile nu sunt decat ganduri, ce faci cu ele cand ele tot vin si vin si nu iti dau pace ?

Identifica-le, pune-le etichete:

Ma simt ingrijorat; Ma simt suparat… ( Nu – Sunt ingrijorat; Sunt suparat !)
Aceasta distinctie e importanta. Identificand un gand, o stare; dandu-i un nume, te ajuta sa realizezi ca nu reprezinta de fapt ceea ce esti.  Dintr-o data emotia se reduce si te ajuta sa te relaxezi si sa fii mai destins.

Am citit undeva un exemplu in care cineva descria acest proces ca o rama care incadreaza o pictura sau o fotografie. Ideea nu este sa te uiti la rama , dar rama te ajuta sa-ti dirijezi atentia asupra picturii sau a fotografiei si sa le vezi mai clar.

Neurologii au demonstrat in nenumarate randuri cat de mult  numirea emotiilor si a trairilor ne ajuta sa iesim mai usor din starile negative. Daca ati fost vreodata la psiholog, sau ati vazut filme in care psihologul discuta cu pacintul , poate va mai aminititi ca psihologul reia uneori emotiile pe care le exprima pacientul intr-o ingramadeala de vorbe si le da nume, ajutandu-l astfel pe pacient sa le identifice si sa se detaseze de ele.

Mai demult, citeam in autobiografia unui negociator pentru eliberarea ostatecilor ca acest obicei de a identifica si a numi emotiile il ajuta sa lucreze mai usor cu criminalii.

Decide sa nu reactionezi doar in baza unui impuls dat de un gand sau de o emotie.

Unele ganduri ne creeaza emotii atat de puternice incat  ne identificam total cu ele si ne fac sa reactionam sau sa actionam imediat. Atunci probabil facem sau spunem ceva care risca de fapt sa ne faca nefericiti pe termen lung. O reactie impulsiva, de cele mai multe ori nu aduce decat probleme.

Opusul impulsivitatii, atunci cand avem de-a face cu ganduri, trairi sau emotii, este discernamantul. Cred ca ar trebui cu totii sa ne invatam sa respiram adanc inainte da a reactiona si sa ne intrebam daca chiar ajuta la ceva sa reactionam emotional la o anumita situatie. Asta ne-ar scuti sa-i ranim pe cei din jur si sa ne facem atat de rau noua insine.

Iata catava exemple de intrebari pe care ar trebui sa ni le punem inainte de a reactiona : Care va fi rezultatul real al acestei actiuni ? Chiar vreau sa provoc asta ? Gandurile astea chiar ma ajuta ? Nu sunt cumva o ramasita de prin trecut care nu are nimic de a face cu situatia actuala ?…

Atentia dirijata ne ajuta sa vedem diferenta si sa discernem ceea ce in cele din urma ne va ajuta sa luam decizii mai intelepte si pe termen lung sa fim mai putin nefericiti. E foarte simplu. Nu e asa de usor de pus in practica, insa principiul este foarte simplu.

Gandurile vor continua sa ne bantuie. Atentia dirijata asupra lor nu le va eradica sau sterge, ci ne va da putin mai mult spatiu ca sa putem lua decizii clare. Cand gandul va veni, cu timpul vom reusi sa decidem daca vrem sa-l pastram si sa-l alimentam sa doar il vom lasa sa treaca la fel ca celelalte !

Cand ne vom supara din cine stie ce motive, vom reusi sa ne intrebam daca chiar ne ajuta la ceva acea suparare si ne vom reveni mai repede la normal.

Fii sensibil la durerea celorlalti, da dovada de compasiune.

Odata ce ai reusit sa te descurci cu  propriile ganduri si trairi negative, vei reusi mai usor sa-i ajuti pe cei care traiesc la randul lor in durere si in disperare.

Ca sa faci dovada de compasiune trebuie sa reusesti sa te apropii si sa intelegi  durerea cuiva. Din pacate, de cele mai multe ori asta poate fi mult prea intens pentru noi insine. E greu sa vezi suferind o persoana pe care o iubesti. Trebuie insa sa fii capabil sa nu te lasi coplesit de durerea celuilalt.

Atentia dirijata te va ajuta sa eviti a te lasa coplesit si de a identifica levierele care te vor ajuta sa faci fata situatiei si sa gasesti resursele necesare pentru a-l ajuta pe celalalt. De multe ori, in fata suferintei cuiva avem tendinta de evita a ne implica fiindca e neplacut pentru noi insine. A vedea lucrurile asa cum sunt, a dirija atentia in directia potrivita, ne va ajuta sa acceptam o situatie si de a fi mai aproape de cel care sufera, iar asta este principalul factor care permite a face dovada de compasiune.

Nimic nu ne poate face mai fericiti decat a reusi sa-i ajutam pe cei care au nevoie de noi. Pentru a o putea face insa, trebui sa fim in stare sa ne ajutam intai pe noi insine.

Deci: Supravegheaza-ti gandurile; nu te identifica cu gandurile tale; Identifica gandurile, numeste-le, pune-le etichete si decide daca iti folosesc sau nu la ceva. Daca-ti pot face viata mai frumoasa si mai usoara, atunci raspunsul este afirmativ.

Anunțuri